zondag 6 november 2016

De boomgaard aan de Havenweg

Zoals jullie al in de inleiding van mijn boekje hebben kunnen lezen, heb ik geruime tijd aan de Havenweg in Dinteloord gewoond.

Van 1973 tot 1982 stond er naast ons huis (op nr 55) een leuk klein huisje (nr 53). Erachter was een Oude Boomgaard vol bramen, appels, peren, mispels, en pruimenbomen.

Onze katten en konijnen hadden daar een prachtig toevluchtsoord. Onze kippen liepen er rond, de parelhoenders legden er eieren. Er waren ook af en toe aparte vogels te gast. Ik kan me het blauwborstje herinneren, en de  bruine kiekendief.

De boomgaard liep ook nog achter onze tuin door, en grensde weer aan de tuin van nr 57.

Urenlang heb ik er boompjes geklommen, verstoppertje gespeeld, kilo's bramen geplukt, samen met mijn vriendjes & vriendinnetjes. Zo hoog als Erwin, mijn klasgenootje en de kleinzoon van nr 57, durfde ik nooit te klimmen. Onder de schrammen kwam ik vaak weer thuis. Had ik toen maar Aloë Vera Gel gehad!

Dit werd allemaal getolereerd door de oude mevrouw die in het leuke huisje woonde. Helaas overleed ze en werd de grond verkocht.

Vlak voordat alles platgewalst zou worden heeft mijn moeder enkele herinneringen vastgelegd.
Dit was in Augustus 1982.

De achterkant van ons huis, de boomgaard, en een stukje van nr 53. Voor deze foto is ze eerst naar de Postbaan gelopen, en in het weiland op de dijk gaan staan.



De achterkant  van het huisje.

Op onderstaande foto's zie je ook het kanaal. Mijn  moeder was dus eerst naar de Galgendijk gefietst om deze foto's te maken.



De voorkant van nr 53.

Met mijn vader heb ik nog een kruiwagen dakpannen van het huisje gehaald. Deze pasten precies op het dak van onze garage. We zijn ook naar binnen gegaan en hebben de deurtjes van de bedstee eruit geschroefd. Mijn vader heeft hiervan een voorraadkast in onze keuken gemaakt.

Net op tijd, want 2 dagen later was alles weg. Inclusief alle bomen en struiken! Zo zie je maar weer dat je de dingen die je hebt maar beter kan koesteren. Hoe ongeloofwaardig het ook lijkt; morgen kan iets zo vertrouwds en vanzelfsprekends compleet verdwenen zijn.

Op de andere twee foto's die vanaf de Galgendijk genomen zijn, zie je mij ook staan.




Op de gratis kadasterkaart (klik hier en voer 4671BT in) kun je goed zien, waar mijn oude huis staat, en waar de boomgaard was




link naar Google Street View

3 opmerkingen:

  1. Google maps link: https://www.google.nl/maps/@51.6392425,4.3763123,3a,75y,20.3h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1seG5Zw6QwA6e4ZihnsIhc6w!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit het perceel waarover je het hebt? https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/DTO02/A/661

    BeantwoordenVerwijderen